Sociale commercie, win-win situatie of privacybedreiging

By Bob Overbeeke • Nov 7th, 2007 • Category: marketing

Sociale netwerken op internet, zoals Facebook, floreren als nooit tevoren. Dat is niet verbazingwekkend want internet groeit als kool en is een netwerk-medium bij uitstek. De netwerkeffecten van internet worden ook commercieel ingezet om informatie door mensen te laten verrijken en relevant te laten maken via web 2.0 diensten. Alle tekenen op de web 2.0 expo die t/m donderdag plaatsvindt in Berlijn, wijzen erop dat de commercie en het sociale elkaar gaan vinden. Sociale commercie wordt geboren.

De bedenker en promotor van de term web 2.0, Tim Oreilly, legt tijdens de opening van het congres nog eens geduldig uit wat web 2.0 is: internetdiensten die zichzelf en hun informatie automatisch verbeteren. Informatie die via web 2.0 diensten door internetters wordt gecreerd, aangevuld en hergebruikt resulteert in collectieve kennis en intelligentie. Collectieve kennis die leunt op individuele kennis en voorkeuren. En daar ligt de directe link met de commercie en de adverteerders.

Tim O’reilly
Tim O’reilly

Adverteerders zien hun kansen schoon. De doelgroepmethode die in de marketing branche wordt gehanteerd blijkt nauwelijks nog effectief. In het wilde weg adverteren blijkt schieten met hagel. Welke auto-adverteerder adverteert nog slechts in een autotijdschrift om de doelgroep: ‘man’ en ‘hoog inkomen’ te bereiken als blijkt dat via gerichte 1-op-1 internetmarketing alle mensen kunnen worden bereikt die interesse hebben in het specifieke model auto; ook vrouwen en mannen die nooit autotijdschriften lezen. Via internet is de individuele benadering mogelijk, vooral nu sociale netwerken worden gekoppeld aan web 2.0 diensten.

Slagveld
Het web 2.0 bedrijf dat in een branche als eerste zijn databases laat verrijken door consumenten, bijvoorbeeld Amazon met boekenreviews, is na een relatief geringe investering die inbreng van consumenten mogelijk maakt, nauwelijks meer te verslaan. De database van het betreffende bedrijf is na enige tijd, soms een kwestie van maanden, zo rijk gevuld en aantrekkelijk voor consumeten dat de concurrentie geen schijn van kans meer maakt. Dat veroorzaakt dat bedrijven volgens Oreilly streven naar het openstellen van hun databestanden voor het publiek en harder dan ooit vechten om als eerste een aandeel te vergaren op de web 2.0 markt van hun branche. Ook Google heeft zich op deze markt gestort met een open sociaal platform. Het slagveld dat nu zichtbaar is, is wellicht een nachtmerrie voor de voorvechters van privacy.

Privacy
Amerikaanse privacyorganisaties pleitten vorige week nog voor een register tegen volgreclame op internet, net zoals een bel-mij-niet register. Volgreclame slaat het surfgedrag van individuele internetters op in cookies. Een bijeffect van een verbod op volgreclame is dat het bedrijven een extra reden geeft om te kiezen voor een individuele benadering en sociale commercie waarbij met toestemming van de consument profielen worden gemaakt. Het is de vraag of privacyorganisaties deze ontwikkeling zullen bestrijden, of omarmen met het inzicht dat privacy, en dus ook het opgeven van privacy aan bedrijven, een individueel recht is.

Kansen
Mits goed uitgevoerd kan sociale commercie een win-win situatie opleveren. Bedrijven en consumenten kunnen in de toekomst een innige conversatie met elkaar aangaan. Het brengt vraag en aanbod weer net zo dicht bij elkaar als vroeger op de markt, waar de marktkoopman een band had met de klant. Van de door bedrijven gehanteerde oorlogsterm ‘klanttargeting’ en doelgroepdenken gaan we naar een conversatie en co-creatie tussen het bedrijf en de klant. Bedrijven maken nu nog in het geniep profielen van hun klanten. Het toekomstige marketingprofiel kan sociaal zijn en door bedrijven en consumenten samen worden gemaakt. Consumenten en bedrijven verdienen het.

Links:
Web 2.0 expo Berlijn
Privacyclubs willen webreclame zonder volgsysteem
Web 2.0 is a battlefield
Emerce verslag van web 2.0
Facebook
Nieuw reclamesysteem van Facebook is illegaal

Relevante literatuur:
Wikinomics
Cluetrain Manifesto
Future of Competition, co-creating unique value with customers

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de opinieweblog van XS4ALL.

Plaats dit op bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark

Bookmark and Share

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , ,

Bob Overbeeke is Consultant, schrijver en spreker over internet, web 2.0 en sociale media.
Email this author | All posts by Bob Overbeeke

One Response »

  1. [...] willen webreclame zonder volgsysteem Web 2.0 is a battlefield Emerce verslag van web 2.0 Facebook Nieuw reclamesysteem van Facebook is illegaal http://www.netr.nl/?p=7 Relevante [...]

Leave a Reply